پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 اسفند 1398 - 16:39

کرونا؛ بهانه‌ای برای دین‌ستیزی

از همان روز‌های آغازین که اخبار شیوع ویروس کرونا در ایران منتشر شد و اولین موارد ابتلا و فوت در شهر قم گزارش شد، جریان معاند و ضد دین با فرصت‌طلبی به میدان آمد و سناریو مخربی را طراحی کرد.
نویسنده :
زينب شاهيني
کد خبر : 5554

پایگاه رهنما:

از همان روز‌های آغازین که اخبار شیوع ویروس کرونا در ایران منتشر شد و اولین موارد ابتلا و فوت در شهر قم گزارش شد، جریان معاند و ضد دین با فرصت‌طلبی به میدان آمد و سناریو مخربی را طراحی کرد. در این سناریو کرونا باید به ابزار و بهانه‌ای برای دین‌ستیزی و حمله به جامعه روحانیت تبدیل می‌شد. تصاویری که در رسانه‌های فارسی‌زبان ازجمله بی‌بی‌سی، من و تو و ایران اینترنشنال در مورد بیماری کرونا انتخاب می‌شد، عمدتاً اماکن مذهبی و جامعه روحانیت را به تصویر می‌کشید و اخبار منفی ویروس کرونا با این تصاویر هم‌نشین می‌شد. درست مانند رفتاری که این رسانه‌ها در ایام محرم دارند و اخبار مربوط به عزاداری را با تصاویر قمه زدن، خون‌ریزی یا زباله‌های نذری هم‌نشین می‌کنند. آن‌ها خوب می‌دانند که بازنمایی کرونا در کنار این تصاویر و تکرار آن در ضمیر ناخودآگاه مخاطب مواجهه‌ای سوگیرانه نسبت به اماکن مذهبی ایجاد می‌کند.
 
در این میان شایعه‌سازی و ترویج اخبار کذب هم در دستور کار قرار گفت. شبکه ماهواره‌ای من وتو در گافی عجیب در برنامه اتاق خبر خود مدعی شد که آیت‌الله بهجت که بیش از ده سال از رحلتش می‌گذرد، در واکنش به اوضاع اخیر ایران و برای شفای کرونا توصیه‌هایی، چون صدقه و توبه داشته‌اند! مسیح علینژاد با پخش بخشی از بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی در صدای آمریکا، مدعی شد که ایشان برای مقابله با کرونا توصیه به خواندن حدیث کساء نموده‌اند؛ چراکه خواندن این حدیث کار هزاران دارو را می‌کند! این درحالی است که آیت‌الله مکارم ضمن توصیه به مردم برای جدی گرفتن مسائل پزشکی و توصیه‌های بهداشتی، از آن‌ها خواسته بود برای حفظ آرامش و روحیه خود زیارت عاشورا و حدیث کساء بخوانند. رسانه‌های زیادی با انتشار کلیپی از فردی که ضریح را می‌لیسد سعی کردند به باور‌های دینی مردم حمله کنند و منشأ این اقدام را به جامعه روحانیت نسبت دهند. درحالی‌که آن افراد از مقلدان و نزدیکان آیت‌الله شیرازی بودند و دلداده همان جریانی بودند که به شیعه انگلیسی معروف است و از انگلستان حمایت مالی می‌شوند. این جماعت ‏برای تخریب وجهه مذهب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) یک‌زمان در لس‌آنجلس قمه می‌زنند و فیلم آن را از شبکه صدای آمریکا پخش می‌کنند، یک‌زمان هم در شرایط شیوع ویروس کرونا ضریح امام‌زاده را لیس می‌زنند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند. شبهه‌های زیادی در این مدت در ارتباط با ناکارآمدی حرم‌های امامان معصوم و... در فضای مجازی منتشر شد. تلاش کردند دین و مذهب را مقابل سلامت قرار دهند و جامعه روحانیت را دردسری برای جامعه پزشکی معرفی کنند. محتوای خرافه‌آمیز تولید می‌کردند و به‌دروغ آن را منتسب به روحانیون می‌کردند. با همه این اقدامات تلاش داشتند جامعه روحانیت را بی‌اعتنا به‌سلامت مردم معرفی کنند و بدین‌وسیله با نفرت‌پراکنی نسبت به دین و ارزش‌های دینی میان مردم و روحانیت نیز فاصله بیندازند. آن‌ها برای خود بازی دو سر برد تعریف کرده بودند و درهرصورت دین را محکوم می‌کردند.
 
اگر دستورات پزشکی توسط جامعه مذهبی و روحانیون نادیده گرفته می‌شد، در بوق و کرنا می‌کردند که این جماعت متحجر و عقب‌مانده و مخالف علم هستند. اگر هم دستورات پزشکی موردتوجه کامل قرار می‌گرفت این‌طور مطرح می‌کردند که زمانی می‌گفتند برید تو حرم شفا بگیرید، حالا خود حرم را هم بستند و دارند ضدعفونی می‌کنند! موضوعی که در ذهن این فرصت‌طلبان فراموش‌شده بود یا از قصد پنهان‌شده بود آن بود که دین اسلام و مذهب تشیع چهار منبع فقهی دارد؛ شامل کتاب، سنت، اجماع و عقل. آن‌ها تمام تلاش خود را کردند که دین را مقابل عقل جلوه دهند، اما نمی‌دانستند که این دین اگر عقل را زیر پا بگذارد با کفر یکسان می‌شود. در هیچ جای این دین عنوان نشده است که عقل را تعطیل کنید و به ضریح‌ها متوسل شوید. یکی از سنت‌های الهی مریض شدن است و در تاریخ بسیاری از امامان معصوم و اولیای خدا نیز به ورود سم و میکروب به بدن مطهرشان به شهادت رسیده‌اند. قرار نیست استثنایی به نام معجزه و شفا باعث شود که یکی از منابع فقهی را زیر پا بگذاریم. اینکه چاقویی که حضرت ابراهیم علیه‌السلام بر گردن فرزندش قرار می‌دهد، اما نمی‌بُرد، این‌یک استثناء است وگرنه همان آهن به‌صورت شمشیر بر فرق امیرالمؤمنین و فرزندش امام حسین علیه‌السلام وارد می‌شود و اثر می‌گذارد، یا سم، جگر امام حسن مجتبی علیه‌السلام را پاره‌پاره می‌کند. روایات متعددی هم در بیمار شدن اهل‌بیت علیهم‌السلام ازجمله امام حسن (ع) و امام حسین (ع) وجود دارد. دعا و توسل در روز‌های مصیبت مایه آرامش قلبی انسان و کمکی روحی از خداوند متعال برای مقابله با سختی‌ها است. این موضوع هیچ منافاتی باعقل و علم پزشکی ندارد و اتفاقاً در این علوم نیز به چنین موضوعات آرامش‌بخشی توصیه می‌شود. هیچ‌کس ادعا نکرده است که دین می‌گوید طبابت را تعطیل کنید و به دعا مشغول شوید با نکات بهداشتی را زیر پا بگذارید و با توسل شفا بگیرید؛ اما معاندین این قرائت ناقص و مخرب از دین را در این روز‌ها با شدت تبلیغ کردند و در فضای مجازی بر روی آن مانور دادند. آن‌ها دیر یا زود خواهند فهمید که اعتقادات این مردم به سستی و بی‌اعتباری تبلیغات آن‌ها نیست و جامعه مذهبی ایران اجازه نخواهند داد قرائت‌های مخدوش و سلیقه‌ای از دین جایگزین دین‌ورزی عاقلانه و اصیل شود.

ارسال نظرات